 |
        |
        |
|
|
|
|
|
|
Fugle og natur |
|
|
|
|
|
|

Strandskader på træk |
|
|
|

Fuglene har altid været
min store interesse. Mange af mine motiver henter jeg derfor fra
fugleverden. Mine fuglebilleder bliver til inde i hovedet. Her
kommer de flyvende og her opstår landskaberne. Jeg laver en masse
skitser, hvor jeg finder frem til en god komposition. Her prøver jeg
at "fange" klyderne lige idet flokken lægger an til landing. |
|

De store fuglefjelde
deroppe mod nord er betagende. Billedet herover har Svalbard som
motiv. Jeg er inspireret af, at havde siddet i en polargummibåd
neden under "Alkefjeldet" med op til 40.000 lomvier. Alle de mange
fuglestemmer og suset f de mange fugle i luften gemmer sig i mine
lomviebilleder. |
|
|
|

Strandskader på træk |
|
|
|
Fugle, der trækker er
specielt fascinerende for mig. Flokkene haster af sted derude over
havet. På vej et sted hen. Her er strandskaderne på vej.
Strandskaderne er noget særligt for mig. Når jeg ser dem tænker jeg
på Færøerne og strandskadens stemmer, der giver ekko imellem
fjeldene. Med deres sorte, hvide farver er de også meget grafiske.
Det gør det lettere at opbygge en god komposition |
|
|
|
|
|

Lidt tættere på
strandskaderne. De sort hvide farver står godt i forhold til
strandens okkerfarver. Og så elsker jeg jo lyset. Himlen øverst til
højre danner her en modvægt mod den skrå linje gennem
strandskaderne. Det er det, der er særligt spændende ved disse små
billeder - at opbygge en god komposition. |
|

Viben er dejlig at lave
billeder med. Her er der igen grafik i de sorte og hvide farver. For
mig symboliserer viben foråret. Jeg tilstræber ikke at være
ornitolog i mine fuglebilleder. Jeg prøver derimod at være kunstner.
Noget bliver lidt overdrevet, noget udeladt og det alt sammen uden
at stræbe efter at det er perfekt gengivelse af fuglene. |
|
|
|

Klyder |
|
|
|
Klyderne ankommer.
Normalt skal jeg ned i marsken for at se flokke af klyder, Her er de
opstået i mit atelier. Igen en masse skitser indtil, jeg synes
billedet har fået en rytme. De flyvende fugle ligesom kræver et
langt billedet. Det bliver så en ny udfordring. Det er ikke en fejl,
at der er to fugle til venstre i billedet, der er lidt udenfor
billedkanten. For mig symboliserer de, at billedet er en del af en
større helhed |
|
|
|
|
|
 |
|
Mange gange har
jeg siddet ude på Mykines Holmur og skitset sulerne. Længst
nede mod sydøst kan man sidde på fjeldkanten og se ud
mod et par høje, enkeltstående fjelde. Her er der et mylder
af suler, som mit bilede her til venstre viser.
Op med kikkerten
og så hurtigt "overførsel" til skitsebogen.
Jeg oplever
fuglene intenst og nyder samtidig larmen af havet nedenunder
og sulernes skrattende stemmer |
|
 |
|
|
|
To gange har
jeg oplevet at være med til sulefangst på Mykines. Jeg har
ikke selv prøvet at blive hejst ned langs fjeldsiden i et
tykt tov. Jeg har kun prøvet at være tovholder.
Fangsten fordeles efter gamle regler, sådan at kun mennesker, der har
jord på Mykines kan få del i fangsten. Den fordeles efter
størrelsen af jordområdet og om man er fastboende på øen.
Jeg kan nu
bedst lide at se på fuglene. Men det er sådan man gjort
gennem generationer. Det tages aldrig mere end bestanden kan
klare. Det er ikke en jagt for fornøjelsens skyld, men en
vigtig del af at skaffe sig mad på bordet.
Som jeg viste
på skitsen herover, så bygges mit billede op som et udsnit
af sulefjeldet. Der skal mange skitser til før jeg har nogle
interessante linjer. Her og der sættes sulerne ind - hele
tiden med henblik på dynamik og balance.
Mine mange
skitser fra fjeldkanten af sulerne siddende eller flyvende
giver mig mulighed for at lave et billede, hvor der er liv
og bevægelse. De flyvende fugle skal fremstå i en harmoni.
Det er ikke lige gyldigt, hvor de sættes ind. Så sættes en
fugl ind her og en der. Så en lille fugl, der næppe er
synlig. Og pludselig er billedet færdigt. Nogle gange på et
par dage og andre gange over nogle uger. Billedet skal have
den tid, det skal have. Tålmodighed
|
 |
|
|
|

Gåsetræk |
|
|
|
Et gåsetræk er et flot
syn. Når gæssene kommer der på en lang linje og trækker af sted lavt
over havet. For mig varsler de årstidens skiften. Her har jeg prøvet
at få noget dybde i ved at lade fuglene stige i størrelse fra højre
mod venstre. En ornitolog vil nok spørge, hvad det er for gæs. Sådan
lidt bramgæs og knortegæs. Igen spiller jeg på de enkelte farver,
så kan jeg bedre koncentrerer mig om billedets opbygning. |
|
|
|
|
|

Så lige et dyk langt mod
syd. Som det fremgår af mine andre kommentarer til mine billeder, så
elsker jeg det barke Arktis og her Antarktis. Det var bare så stort
at sidde midt imellem pingvinerne og skitse. En del af mine billeder
er malet ombord i min kahyt på det skib, jeg sejlede med. |
|

Adeliepingvinerne er små
vævre pingviner. Når de skulle ned ad sneskråningerne foregik det
mange gange liggende på maven og så bare fart på som om de lå på en
slæde Jeg har prøvet at bygge en komposition, hvor jeg kunne få dem
til at vralte, sådan som pingviner nu gør. |
|
|
|
|
|