Mine
store billeder starter altid her i atelieret. På hylden
udfor mit hoved står der en række skitsebøger. De
fortæller ligesom dagbøger om mine oplevelser. Her står
jeg og ser på skitser af suler. Jeg skal i gang
med at komponere et billede med suler og fjeld.
Der skal
mange skitser til, hvor billedets linjer, farver og
suler indgår i en dynamisk helhed. |
|
Så er det
med at sætte sig ved skrivebordet og tegne løs indtil
man finder et godt udgangspunkt. Her er jeg så gået i
gang med et af de små billeder, svarende til det der
ligger færdigt på mit bord.
Jeg
skitser altid med en blød blyant og meget let, så jeg
kan viske ud. En hård blyant laver nemt mærker i
papiret.
|
Til de
store billeder må jeg bruge staffeli. Det er nødvendigt
at komme på afstand ind imellem! Jeg er i gang med et
motiv fra Fair Isle. Det er udsigten ned mod sydenden.
De første farver er lagt på. Skyggerne trukket stærkt
op. Efterhånden kommer detaljerne. Jeg maler overalt på
samme tid. Det er vigtigt at billedet hele tiden er
"helt". De små fine detalje er finvejningen. Jeg passer
derfor på, at jeg ikke mætter billedet nogen steder. |
|
Opslagstavlen er en vigtig del af mit arbejde. Alle mine
hjembragte billeder hænger her et stykke tid. Jeg kan nu
vurdere dem. Nogle holder, andre ikke. Mærkeligt nok er
det tit et billede derude fra der har drillet, som så
viser sig at være "godt nok" herhjemme. |